Menu

Information om behandling af personoplysninger

Opdateret den 16. september 2024

LB Forsikring A/S bestående af forsikringsgrupperne Lærerstandens Brandforsikring, Bauta Forsikring og Runa Forsikring er forpligtet til at orientere om vores behandling af personoplysninger.

Vi er et medlemsejet forsikringsfællesskab, hvor værdier som åbenhed og tillid er rodfæstet i vores kultur og arbejde. Det gælder også, når vi behandler de oplysninger, vi har om dig.

I det følgende henviser vi til en række love og regler, herunder bl.a. databeskyttelsesforordningen (herefter ”GDPR”) og databeskyttelsesloven (herefter ”DBL”) samt sektorspecifikke regler, herunder lov om forsikringsvirksomhed (herefter ”LFV”), som regulerer vores behandling af personoplysninger og dine rettigheder i den forbindelse. 

Dataansvarlig

LB Forsikring A/S er dataansvarlig for behandling af personoplysninger på tværs af forsikringsgrupperne Lærerstandens Brandforsikring, Bauta Forsikring og Runa Forsikring (herefter samlet ”LB Forsikring”, ”vi” eller ”vores”).

Kontaktoplysninger:

LB Forsikring A/S
Amerika Plads 15, 2100 København Ø
Telefon +45 33 11 77 55
e-mail: persondata@lb.dk 
CVR-nr. 16 50 08 36

Databeskyttelsesrådgiver (DPO)

LB Forsikring har udpeget en databeskyttelsesrådgiver (DPO), som du kan kontakte, hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger eller om udøvelse af dine rettigheder.

LB Forsikring A/S, att. DPO
Amerika Plads 15, 2100 København Ø
e-mail: dpo@lb.dk

Læs om vores behandlingsaktiviteter nedenfor:

Kategorier af registrerede vi behandler oplysninger om

Inden du læser nærmere om de overordnede formål med behandlingen af personoplysninger, finder du her en oversigt over kategorier af registrerede, vi behandler oplysninger om:

  • Vores medlemmer
  • Potentielle medlemmer/forsikringstagere
  • Medforsikrede (typisk ægtefælle/samlever, børn mv.)
  • Begunstigede
  • Repræsentanter/kontaktpersoner/fuldmagtshavere
  • Ejer/bruger og evt. panthaver af en forsikret genstand (fx bil)
  • Parter tilknyttet en skade (modpart, skadelidte, skadevolder, vidner)
  • Samarbejdspartnere/leverandører
  • Hjemmesidebesøgende
Formål med vores behandling

Når LB Forsikring behandler dine oplysninger, sker det til følgende overordnede formål:

  • Udarbejdelse af forsikringstilbud og indgåelse af forsikringsaftaler
  • Administration af medlems- og policeforhold
  • Løbende præmieberegning
  • Skadebehandling samt udbetaling af erstatning og udbedring af skader
  • Undersøgelse af mulig svindel
  • Behandling af klager og tvister samt sager om regres
  • Markedsføring af produkter
  • Forretningsudvikling
  • Risikostyring og regnskab
1. Udarbejdelse af forsikringstilbud og indgåelse af forsikringsaftale

For at kunne tilbyde og indgå forsikringsaftaler, behandler vi personoplysninger om potentielle medlemmer/forsikringstagere, vores eksisterende medlemmer og andre personer, der er dækket i henhold til den pågældende forsikring, når vi modtager henvendelser, udarbejder forsikringstilbud og indgår forsikringsaftaler.

1.1 Kategorier af oplysninger vi behandler

  • Fødselsdato og CPR-nummer
  • Kontaktoplysninger, fx navn, adresse, e-mail, telefonnummer
  • Betalingsoplysninger, herunder hvordan og hvor ofte du betaler dine forsikringer
  • Oplysninger der er relevante for forsikringsforholdet, fx oplysninger om den sikrede person eller genstand, herunder personer i husstanden, forsikringssum, præmiebeløb, selvrisiko, BBR-oplysninger, registreringsnummer mv.
  • Oplysninger om nuværende og tidligere forsikringsforhold, herunder dækninger, skærpede vilkår, skadehistorik mv.
  • Oplysninger om gæld og restance, herunder til Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (herefter ”DFIM”)

Vi kan også behandle følgende særlige kategorier af personoplysninger:

  • Oplysning om dit tilhørsforhold til en fagforening, fx for at vurdere, om du kan blive medlem og tegne forsikringer hos os.

1.2 Retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger

  • Det er nødvendigt for os at behandle, og eventuelt videregive, personoplysninger med henblik på at kunne tilbyde, udarbejde og indgå forsikringsaftalen, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra b.
  • Det er nødvendigt for os at behandle, og eventuelt videregive, almindelige personoplysninger for at overholde vores retlige forpligtelser efter fx den finansielle lovgivning, herunder vores forpligtelse til at afdække forsikringskrav og –behov, samt for at overholde vores forpligtelser i anden finansiel regulering, jf. GDPR art. 6, stk. 1 litra c.
  • Det er i visse tilfælde nødvendigt at behandle, og eventuelt videregive, personoplysninger om andre personer, når vi udarbejder et forsikringstilbud, idet vi har en legitim interesse i at behandle nødvendige oplysninger om fx medforsikrede og begunstigede, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra f. Vi har vurderet, at vores legitime interesse i at behandle personoplysninger som led i at kunne udarbejde forsikringstilbud og indgå forsikringsaftaler med potentielle eller eksisterende medlemmer overstiger hensynet til enkelte personers interesse i, at oplysningerne ikke behandles.
  • Hvis du ikke i forvejen har forsikringer hos os, behandler vi dit CPR-nummer i forbindelse med, at vi udarbejder et forsikringstilbud til dig. Her behandler vi dit CPR-nummer på grundlag af dit samtykke, jf. DBL § 11, stk. 2, nr. 2.
  • Hvis du allerede har forsikringer hos os, behandler vi dit CPR-nummer i forbindelse med, at vi udarbejder nye forsikringstilbud til dig. Her sker behandlingen med hjemmel i DBL § 11, stk. 2, nr. 1 i henhold til § 69 i LFV.
  • Hvis vi behandler oplysninger om nuværende og tidligere forsikringer i et andet forsikringsselskab, gør vi det på grundlag af dit samtykke, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra a.
  • Det kan være nødvendigt for os at behandle oplysninger om fagforeningsmæssigt tilhørsforhold. Det gør vi for at kunne fastlægge et retskrav, forsvare et retskrav eller gøre et retskrav gældende, jf. GDPR art. 9, stk. 2, litra f. Dette vil generelt være retskrav relateret til tegning af forsikringer eller anden opnåelse af forsikringsdækning. I andre tilfælde, hvor der ikke foreligger et sådant retskrav, behandler vi fagforeningsmæssigt tilhørsforhold på grundlag af dit samtykke, jf. GDPR art. 9, stk. 2, litra a samt GDPR art. 6, stk. 1, litra a.
  • Det er nødvendigt for os at behandle, og eventuelt videregive, oplysninger om registrering i DFIM, når vi udarbejder et forsikringstilbud, da vi ikke må oprette en forsikring på et motordrevet køretøj, hvis ejer eller bruger skylder dagsgebyr til DFIM (DBL § 8, stk. 3, 2. pkt., jf. GDPR art. 10).
2. Administration af medlems- og policeforhold

Når vi har indgået forsikringsaftaler med vores medlemmer, indebærer den løbende administration af aftalerne løbende behovsafdækning samt ændringer, herunder nytegninger og ajourføringer og indsamling og videregivelse af nødvendige risiko-, skade- og kundeoplysninger til de relevante samarbejdspartnere som led i opfyldelse af forsikringsdækningen. Administrationen indebærer også distribution af visse forsikringsdokumenter i relation til medlemmer og eventuelle andre personer, der er dækket i henhold til de pågældende forsikringer.

2.1 Kategorier af oplysninger vi behandler

  • Fødselsdato og CPR-nummer
  • Kontaktoplysninger, fx navn, adresse, e-mail, telefonnummer
  • Betalingsoplysninger, herunder hvordan og hvor ofte du betaler dine forsikringer
  • Medlems- skade- og policenummer
  • Oplysninger der er relevante for forsikringsforholdet, fx oplysninger om den sikrede person eller genstand, herunder personer i husstanden, forsikringssum, præmiebeløb, selvrisiko, BBR-oplysninger, registreringsnummer mv.
  • Oplysninger om gæld og restance, herunder til DFIM

2.2 Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger

  • Det er nødvendigt for os at behandle dine personoplysninger for at opretholde, opfylde og administrere dit medlemsforhold og dine forsikringsaftaler hos os, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra b. Vi har også en legitim interesse i    at kunne administrere vores forsikringsaftaler og herunder håndtere påkrævede eller efterspurgte ændringer samt ajourføre relevante forhold, der relaterer sig til aftalen, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra f.
  • Det er derudover nødvendigt for os at behandle personoplysninger om personer, der ikke er part i forsikringsaftalen, men som indgår i den sikrede personkreds. Det kan fx ske ved opslag i offentlige registre og databaser, således at vi løbende sikrer, at vi har ajourførte oplysninger om den sikrede kreds mv. og de forsikrede værdier. Behandlingen foretager vi efter GDPR art. 6, stk. 1, litra f. Vi vurderer, at vores legitime interesse i bl.a. at sikre korrekte oplysninger i relation til forsikringsforholdet til fx opkrævning af betalinger mv. overstiger de registreredes interesse i ikke at få foretaget behandling af deres oplysninger, fx i form af kontroller og valideringer op mod offentligt tilgængelige registre.
  • Det er nødvendigt for os at overholde en retlig forpligtelse til at undersøge, om du er omfattet af reklamebeskyttelse (Robinsonlisten), hvilket indebærer brug af dit CPR-nummer, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra c og DBL § 11, stk. 2, nr. 1.
  • Det er nødvendigt for os at behandle dit CPR-nummer til entydig identifikation af dig til brug for den løbende administration og rådgivning samt opdatering af dine data via offentlige registre. Vi behandler dit CPR-nummer med hjemmel i DBL § 11, stk. 2, nr. 1 i henhold til § 69 i LFV.
  • Det kan være nødvendigt for os at behandle oplysninger om din faglige organisation og evt. fagforeningsmæssige tilhørsforhold for at sikre, at du opfylder kravene til at opretholde forsikringen. Behandlingen foretages med hjemmel i GDPR art. 9, stk. 2, litra f, og art. 6, stk. 1, litra b. I andre tilfælde, hvor der ikke foreligger et sådant retskrav, behandler vi fagforeningsmæssigt tilhørsforhold på grundlag af dit samtykke.
3. Skadebehandling, undersøgelse af mulig svindel, behandling af klager og tvister samt regres

Når der indtræder en skade, har vi brug for at behandle personoplysninger. Formålet med behandlingen er at opgøre og udbetale et eventuelt krav på erstatning eller bidrage til udbedring af skaden. En anmeldt skade kan også blive underlagt kontrol for potentiel forsikringssvindel. Det gør vi for at værne om vores forsikringsfællesskab. Hvis vi opdager uoverensstemmelser i forbindelse med en skadeanmeldelse, foretager vi undersøgelser og kontrol af de nærmere faktiske omstændigheder relateret til anmeldelsen. Ofte giver indsamling af nye oplysninger en god forklaring på det som umiddelbart var usædvanligt, modstridende eller uklart. I nogle tilfælde er vi dog nødt til at gå dybere til værks med henblik på at undersøge forholdene nærmere ved mistanke om forsikringssvindel. Indsamling af personoplysninger i forbindelse med disse undersøgelser kan gå videre end den almindelige skadebehandling, og der kan blive indsamlet personoplysninger, som vi i den sædvanlige skadebehandling ikke ville indsamle. Sådanne skridt vil kun blive foretaget, når de er proportionale med formålet med undersøgelserne i den konkrete sag, og vi efterlever Forsikring & Pensions Kodeks for undersøgelse af sager ved mistanke om svindel. Læs mere om vores procedurer i relation til undersøgelse af forsikringssvindel på vores hjemmeside

I visse tilfælde kan en skadesag resultere i en klage eller indebære vores søgning af refusion eller regres hos et andet forsikringsselskab, en offentlig myndighed, skadevolder mv., hvilket vi anser for et naturligt led i skadebehandlingen.

3.1 Kategorier af oplysninger vi behandler

  •  Fødselsdato og CPR-nummer
  • Kontaktoplysninger fx navn, adresse, e-mail, telefonnummer
  • Betalingsoplysninger, herunder hvordan og hvor ofte du betaler dine forsikringer
  • Medlems- skade- og policenummer
  • Oplysninger der er relevante for skadebehandling, fx skade-type, -sted, -årsag, -dato, -beløb mv.
  • Fotografier og/eller video
  • Oplysninger der er relevante for forsikringsforholdet, fx oplysninger om den sikrede person eller genstand, herunder personer i husstanden, forsikringssum, præmiebeløb, selvrisiko, BBR-oplysninger, registreringsnummer mv.
  • Oplysninger om nuværende og tidligere forsikringsforhold, fx dækninger, skærpede vilkår, skadehistorik mv.
  • Oplysninger om gæld og restance, herunder til DFIM
  • Øvrige oplysninger der er relevante for undersøgelsen af mistanke om svindel, fx fakturaer, politirapporter og uvildige eksperterklæringer

Vi kan også behandle følgende særlige kategorier af personoplysninger:

  • Helbredsoplysninger (fx for at vurdere en skade ifm. en ulykke)
  • Oplysning om dit tilhørsforhold til en fagforening (for at vurdere, om du er berettiget til udbetaling af lønsikring via dit faglige medlemskab)

3.2 Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger

  • Det er nødvendigt for os at behandle, herunder videregive personoplysninger, for at vi kan opfylde vores forsikringsaftaler og herunder behandle skadeanmeldelser og foretage udbedring af skader og udbetalinger. Det gør vi med hjemmel i GDPR art. 6, stk. 1, litra b.
  • Det er ofte nødvendigt for os at behandle, og eventuelt videregive, personoplysninger om andre personer end forsikringstager, som enten er tilknyttet forsikringen eller involveret i den konkrete skadesag. Det kan fx være personer i husstanden, medforsikrede, modparter, begunstigede, skadevoldere, vidner, skadelidte mfl. Det gør vi med hjemmel i GDPR art. 6, stk. 1, litra f.  Vi har lagt vægt på, at vores legitime interesse i at behandle personoplysninger med henblik på at gennemføre skadebehandlingen hurtigt og effektivt og foretage undersøgelse af mulig svindel vejer tungere end hensynet til, at de registrerede ikke får behandlet deres personoplysninger.  Behandlingen af personoplysninger er nødvendig for, at vi kan undgå tab for uberettiget erstatning, hvilket er til gavn for vores samlede forsikringsfællesskab og dermed også for medlemmerne.
  • Det kan være nødvendigt for os at behandle, og eventuelt videregive, helbredsoplysninger og oplysninger om fagforeningsmæssigt tilhørsforhold i forbindelse med behandling af skadesager og krav afledt heraf. Det gør vi med henblik på at kunne fastlægge, gøre gældende eller forsvare et retskrav, hvilket kan være dit, vores eller tredjemands i relation til skadebehandlingen, eller som er afledt heraf, jf. GDPR art. 9, stk. 2, litra f, og art. 6, stk. 1, litra b hhv. litra f.
  • Det kan være nødvendigt for os at behandle, og eventuelt videregive, helbredsoplysninger og oplysninger om fagforeningsmæssigt tilhørsforhold i forbindelse med undersøgelse af mistanke om forsikringssvindel. I det tilfælde vil du have givet os samtykke hertil, jf. GDPR art. 9, stk. 2, litra a.
  • Det er nødvendigt for os at behandle og videregive CPR-nummer i forbindelse med behandling af skader og svindelsager og krav afledt heraf for entydigt at kunne identificere personer. Det sker med hjemmel i DBL § 11, stk. 2, nr. 1 i henhold til § 69 i LFV.
  • Det kan være nødvendigt at behandle oplysninger om strafbare forhold i forbindelse med skadeanmeldelse eller som led i skadebehandlingen og afdækning af svindelsager, fx i politirapporter eller lignende. Det gør vi for at kunne fastlægge et retskrav, forsvare et retskrav eller gøre et retskrav gældende, jf.  DBL § 8, stk. 5, jf. § 7, stk. 1, jf. GDPR art. 9, stk. 2, litra f, og art. 6, stk. 1, litra f.
4. Profilering og brug af automatiske afgørelser

4.1 Profilering
Vi foretager profilering, når vi indsamler oplysninger, som bl.a. ved brug af algoritmer anvendes til at lave ”profiler" med henblik på at analysere og forsøge at forudsige forhold vedrørende en eller flere personer.

4.2 Automatiske afgørelser
Når vi træffer automatiske afgørelser, sker det ved brug af automatisk behandling af data, som leder til en afgørelse, der får retsvirkning eller på tilsvarende vis får betydning for dig. Disse afgørelser træffes uden menneskelig indgriben. Vi anvender automatiske afgørelser inden for følgende områder:

4.2.1 Automatisk behandling på hjemmesider (tilbud)
Hvis du anvender vores hjemmesider til at beregne en pris på en forsikring og/eller købe en forsikring online, vil denne blive beregnet og vist automatisk på baggrund af dine indtastede oplysninger. Dine oplysninger sammenholdes med vores generelle grundlag for prissætning og indtegning af medlemmer på vores forskellige forsikringsprodukter. Prisen og muligheden for at købe vores forsikringsprodukter kan afhænge af faktorer som antal kvadratmeter, postnummer eller andre forhold. Disse faktorer tager vi i betragtning for at styre risiko, følge skadeudviklingen og sikre rentabilitet både for de enkelte produkter og hele vores portefølje.

4.2.2 Automatisk justering af præmie
Vi foretager automatisk behandling af personoplysninger, når du som medlem skifter folkeregisteradresse, fx til områder med anden risiko end din tidligere adresse, eller hvis der registreres nye oplysninger (fx boligareal mv.) vedrørende din bolig. Det betyder, at din præmie kan ændres automatisk på husforsikring, indboforsikring og kaskoforsikring i forhold til risikoen, når LB foretager system-kontrol af vores data ift. CPR-registeret og BBR-registret. Dette vil typisk ske til næste fornyelse af forsikringen. Vi har indført regelmæssige kvalitetssikringskontroller og afprøvning af de anvendte systemer og algoritmer. Herved sikrer vi, at beregningerne og afgørelserne træffes på et korrekt grundlag.

4.2.3 Automatiske afgørelser ved skadebehandling
Vi træffer i visse tilfælde afgørelser om erstatning, som er baseret på automatisk behandling ved brug af automatiserede systemer og skadebehandlingsrobotter. Formålet er en smidigere og hurtigere sagsbehandling, som samtidig er ressourcebesparende og nedbringer risikoen for menneskelige fejl. Vi har indført regelmæssige kvalitetssikringskontroller og afprøvning af de anvendte systemer og algoritmer. Herved sikrer vi, at beregningerne og afgørelserne træffes på et korrekt grundlag.

4.3 Retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger

  • Når vi gør brug af automatiske individuelle præmiefastsættelser og afgørelser om erstatning, gør vi det med hjemmel i GDPR art. 6, stk. 1, litra b (opfyldelse af kontrakt) og art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser), jf. art. 22, stk. 2, litra a (nødvendig for opfyldelse af en kontrakt).
  • LB vurderes at have en legitim interesse i at kunne tilbyde medlemmerne individuelle præmier baseret på deres risikoprofil. Da det også må antages at være i medlemmernes interesse at betale en rimelig præmie baseret på egne forhold, vurderes LB’s legitime interesse i behandlingen at overstige de registreredes frihedsrettigheder og interesse i ikke at blive genstand for behandling af deres personoplysninger.

Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine oplysninger til brug for automatiske afgørelser og profilering. Ønsker du at gøre indsigelse, kan du læse mere herom nedenfor under punktet ”Dine rettigheder”.

5. Optagelse af telefonsamtaler

Vi optager telefonsamtaler for at kunne dokumentere samtalernes indhold og telefonisk indgåede aftaler. Vi optager også telefonsamtaler som led i afdækning af mulig svindel. Vi bruger også optagelserne til interne uddannelsesformål med henblik på løbende at forbedre vores service, medmindre du frabeder dig dette inden samtalen. Vi opbevarer optagelserne i 6 måneder. Hvis en telefonsamtale relaterer sig til en klagesag eller en retssag, kan optagelsen dog blive opbevaret, indtil sagen er afsluttet.

5.1 Kategorier af oplysninger vi behandler

Som led i optagelse af telefonsamtaler kan vi behandle følgende personoplysninger:

  • Fødselsdato og CPR-nummer
  • Kontaktoplysninger, fx navn, adresse, e-mail, telefonnummer
  • Oplysninger om din husstand og eventuelle medforsikrede
  • Oplysninger om de forsikrede genstande, fx hus og feriebolig, inklusive adresse, samt bil, motorcykel, båd eller lign, inklusive registreringsnummer)
  • Betalingsoplysninger, herunder hvordan og hvor ofte du betaler dine forsikringer
  • Medlems- skade- og policenummer
  • Oplysninger der er relevante for skadebehandling, fx skade-type, -sted, -årsag, -dato, -beløb mv.
  • Oplysninger om nuværende og tidligere forsikringsforhold, herunder dækninger, skærpede vilkår, skadehistorik mv.
  • Oplysninger om gæld og restance, herunder til DFIM

Vi kan også behandle følgende særlige kategorier af personoplysninger:

  • Helbredsoplysninger (fx for at vurdere en skade ifm. en ulykke)
  • Oplysning om dit tilhørsforhold til en fagforening (fx for at vurdere, om du kan blive medlem og tegne forsikringer hos os)

5.2 Retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger

  • Vi optager telefonsamtaler med hjemmel i GDPR, art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesser). Vi har foretaget en afvejning og har ikke fundet, at dine interesser og rettigheder overstiger vores legitime interesse i at optage telefonsamtaler med henblik på at kunne dokumentere, hvad der er sagt og aftalt. Vi har særlig lagt vægt på, at det også er i din interesse, at de indgåede aftaler dokumenteres, at du har mulighed for at frabede dig, at optagelser anvendes til uddannelsesformål, at du har ret til at gøre indsigelse imod opbevaring af en optagelse og få en konkret stillingtagen hertil, samt at der ikke vurderes at være nogen uforholdsmæssigt negative konsekvenser for dig forbundet med behandlingen af dine personoplysninger som led i optagelse af telefonsamtaler.
  • Hvis vi behandler dit CPR-nummer som led i en telefonsamtale, der optages, sker det med særlig hjemmel i § 69 i lov om forsikringsvirksomhed, jf. databeskyttelsesloven § 11, stk. 2, nr. 1 eller DBL § 11, stk. 2, nr. 4 jf. § 7, stk. 1, jf. GDPR, art. 9, stk. 2, litra f (fastlæggelse af retskrav).
  • Behandling af særlige kategorier af personoplysninger som led i optagelse af telefonsamtaler, fx helbredsoplysninger i relation til en skade eller oplysning om medlemskab af en fagforening i relation til indtegning, sker med hjemmel i GDPR, art. 9, stk. 2, litra f (fastlæggelse af retskrav).  

5.3 Din ret til at gøre indsigelse

Du har ret til at gøre indsigelse imod vores behandling af dine personoplysninger, herunder af vores optagelse af telefonsamtaler. Vi henviser til afsnittet nedenfor om dine rettigheder

6. Markedsføring af produkter

Når vi markedsfører vores produkter, behandler vi personoplysninger til brug for bl.a. udsendelse af markedsføringsmateriale samt til at forbedre vores kommunikation og målrette markedsføringen til dig.

6.1 Kategorier af oplysninger vi behandler

  • Fødselsdato
  • Kontaktoplysninger, fx navn, adresse, e-mail, telefonnummer
  • Uddannelse
  • Erhverv
  • Boligform
  • Medlems- skade- og policenummer
  • Oplysninger om adresse- og/eller reklamebeskyttelse
  • Dine valgte forsikringsprodukter
  • Din interesse for vores produkter

6.2 Retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger

  • Når vi sender dig e-mails, meddelelser til Min Side, beskeder i e-Boks og SMS-beskeder med markedsføring, behandler vi dine personoplysninger på baggrund af dit samtykke hertil, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra a.
  • Hvis vi undtagelsesvis behandler dit CPR-nummer i forbindelse med markedsføring, sker det på baggrund af dit samtykke efter DBL § 11, stk. 2, nr. 2 og GDPR art. 7.
7. Brug af cookies

Vi anvender data, der indsamles ved hjælp af cookies om dine aktiviteter på vores hjemmesider til forskellige formål, fx til at sikre funktionalitet på hjemmesiderne, til statistik med henblik på forbedring af hjemmesiderne og vores service til dig som bruger, samt til at målrette vores markedsføringstiltag over for dig.

7.1 Kategorier af oplysninger vi behandler

  • Cookie-ID, login- og logud- tidspunkter, IP-adresse samt data vedrørende dine aktiviteter og bevægelser mellem vores forskellige sider og tjenester.

7.2 Retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger

  • Vi har en legitim interesse i at indsamle, behandle og videregive de personoplysninger, som vi indsamler via nødvendige cookies med henblik på at få hjemmesiden til at fungere optimalt, jf. art. 6, stk. 1, litra f. Vi vurderer, at vores legitime interesse overstiger din interesse i ikke at få behandlet disse oplysninger, idet hjemmesiden ikke ville kunne fungere optimalt uden disse cookies.
  • Vi behandler også dine personoplysninger på baggrund af dit samtykke, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra a.

Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine personoplysninger i relation til vores brug af cookies på https://www.lbforsikring.dk/cookies.

8. Forretningsudvikling

For løbende at forbedre vores services og for at kunne drive den bedst mulige forsikringsforretning, der bibringer værdi til vores nuværende og kommende medlemmer, har vi brug for at behandle medlemmernes personoplysninger til forretningsudvikling. Vi identificerer vores medlemmers behov, hvorefter vi på baggrund af analyser udvikler vores forretning ved at tilvejebringe, teste og forbedre nye produkter, tjenester og systemer såvel som eksisterende løsninger.

8.1 Kategorier af oplysninger vi behandler

  • Fødselsdato
  • Kontaktoplysninger, fx navn, adresse, e-mail, telefonnummer
  • Medlems- skade- og policenummer
  • Oplysninger der er relevante for skadebehandling, fx skade-type, -sted, -årsag, -dato, -beløb mv.
  • Oplysninger der er relevante for forsikringsforholdet, fx oplysninger om den sikrede person eller genstand, herunder personer i husstanden, forsikringssum, præmiebeløb, selvrisiko, BBR-oplysninger, registreringsnummer mv.
  • Oplysninger om nuværende og tidligere forsikringsforhold, fx dækninger, skærpede vilkår, skadehistorik mv.

8.2 Retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger

  • Det er nødvendigt for os at behandle personoplysninger til forretningsudvikling. Det gør vi med hjemmel i GDPR art. 6, stk. 1, litra f. Vi vurderer, at vores legitime interesse i at behandle personoplysninger til forbedring af vores produkter og services til gavn for alle vores medlemmer overstiger de registreredes interesse i ikke får behandlet deres oplysninger.
  • Det er nødvendigt for os at foretage medlemsanalyser bl.a. baseret på interviews og input fra de enkelte medlemmer herunder vores Medlemspanel. Det gør vi på baggrund af dit samtykke, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra a, og art. 9, stk. 2, litra a. 
9. Risikostyring og regnskab

Det er af væsentlig betydning, at vi som forsikringsselskab ikke påtager os uforholdsmæssige risici. Vi har af den grund brug for at fastsætte præmier på et grundlag, som rummer en sikkerhed for, at vi kan honorere vores forpligtelser både på kort og langt sigt. Dette nødvendiggør et personhenførbart datagrundlag, hvorpå vi kan foretage de nødvendige beregninger, vurderinger og indberetninger. Derudover skal vi efterleve lovkrav til udarbejdelse af regnskab.

9.1 Kategorier af oplysninger vi behandler

  • Civilstand
  • Fødselsdato og CPR-nummer
  • Helbredsoplysninger
  • Information om pårørende
  • Kontaktoplysninger
  • Medlems- skade- og policenummer
  • Oplysning om fagforening
  • Oplysninger der er relevante for skadebehandling
  • Oplysninger om gæld
  • Oplysninger om nuværende og tidligere forsikringsforhold, fx dækninger, skærpede vilkår, skadehistorik mv.

9.2 Retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger

Det er nødvendigt for os at behandle dine personoplysninger til brug for opfyldelse af lov- og myndighedskrav til at kunne drive forsikringsvirksomhed samt dokumentationskrav og indberetningskrav til myndigheder, jf. LFV § 69 og GDPR art. 6, stk. 1, litra c og litra f samt art. 9, stk. 2, litra f i forhold til behandling af helbredsoplysninger:

  • Forsikringsoplysninger behandler vi med henblik på risikostyring som forsikringsselskab, jf. bl.a. reglerne i Solvens II-forordningen. Behandlingen af personoplysninger sker med henblik på at foretage analyser, beregninger, sammenstillinger, statistik og rapportering, navnlig til foretagelse af solvensberegninger og hensættelser, tarifering, bestands- og forløbsrapporter, simuleringer af forventede skadesforløb/risikoafdækning i forhold til de enkelte forsikringsprodukter, produktrentabilitet og i forhold til forsikringsporteføljen som helhed.
  • Regnskabsmateriale behandler vi med henblik på at kunne overholde bogføringslovgivningens krav til registrering, indberetning og opbevaring af regnskabsmateriale.
indsamling, deling og overførelser af personoplysninger

Vi indsamler personoplysninger fra følgende kilder

  • Medlem og medforsikrede
  • Skadelidte, skadevolder og vidner
  • Andre forsikringsselskaber
  • Fuldmagtshaver, advokat, kontaktperson eller anden partsrepræsentant
  • Offentligt tilgængelige kilder og registre, bl.a. CPR-registeret, BBR, Motorregisteret (DMR) virk.dk, krak, OIS.dk, boligejer.dk, Bilbogen, Tingbogen
  • Skades- og samarbejdspartnere, fx BUPL, DFIM, Taksatorringen, Falck, biludlejningsvirksomheder, flyselskaber, håndværkere m.fl.
  • Læger, hospitaler og øvrige behandlere, fx tandlæge, psykolog, fysioterapeut m.fl.
  • Politiet og domstolene
  • Øvrige offentlige myndigheder, fx kommuner, Patienterstatningen, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, Sundhedsstyrelsen, Ankestyrelsen, Retslægerådet, Patientskadeankenævnet, m.fl.
  • Teleselskaber
  • Sociale medier

Vi kan dele dine oplysninger med følgende tredjeparter

  • Samarbejdspartnere og leverandører, herunder bl.a. BUPL, DFIM, Taksatorringen, Falck, Microsoft, Sapiens, ITM8, e-Boks, Salesforce, Telia, Nextway, Sitecore, Scalepoint, Templafy, biludlejningsvirksomheder, flyselskaber, håndværkere m.fl.
  • Ankenævnet for Forsikring
  • Øvrige offentlige myndigheder, fx Finanstilsynet, SKAT, kommuner, Patienterstatningen, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, Sundhedsstyrelsen, Ankestyrelsen, Retslægerådet, Patientskadeankenævnet, m.fl.
  • Andre forsikringsselskaber
  • Læger, hospitaler og øvrige behandlere, fx tandlæge, psykolog, fysioterapeut m.fl.
  • Politiet og domstolene 

Tredjelandsoverførsler

Når vi i anvender samarbejdspartnere og leverandører som databehandlere, vil disse være underlagt databehandleraftaler med os, der sikrer, at de alene behandler personoplysninger i henhold til vores instruks. Vi har primært valgt samarbejdspartnere og leverandører, som enten behandler data inden for EU/EØS eller fremgår af EU-Kommissionens liste over sikre tredjelande. Når vi i visse tilfælde anvender samarbejdspartnere og leverandører, som kan tilgå persondata fra lande uden for EU/EØS, anvender vi EU-Kommissionens standardkontrakter eller et andet lovligt overførselsgrundlag iht. GDPR art. 45-49.  Vi er derudover forpligtet til at sikre, at vores databehandlere stiller fornødne garantier for, at de gennemfører passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger til at sikre beskyttelsen af personoplysninger og de registreredes rettigheder i forhold til de personoplysninger, som vi overlader til dem.
Så længe gemmer vi dine oplysninger

Vi har – med udgangspunkt i de lovbestemte forældelsesfrister –undersøgt, kortlagt og vurderet mulighederne for opbevaring af dine personoplysninger. Opbevaringsperiodens længde afhænger af, hvilken forældelsesfrist der gælder for dit forsikringsprodukt. Det afgørende for vores fastsættelse af opbevaringsperioden er, hvornår det ikke længere er muligt at anmelde skader med de dækninger, som findes under din police, indgive klager eller anlægge retssag.

Vi opbevarer alle relevante personoplysninger om et medlem, en skadelidt, en skadevolder eller andre med tilknytning til sagen, indtil sagen er endeligt færdigbehandlet, og den lovbestemte forældelsesfrist for at gøre yderligere eller afledte krav m.v. gældende er udløbet.

Nedenfor kan du opbevaringsperiode på data:

  • Kontaktoplysninger på potentielle medlemmer
    3 måneder.

  • Forsikringstilbud
    2 til 3 år afhængigt af om vi hører fra dig eller ej.

  • Telefonsamtaler og transskriberinger heraf - 6 måneder
    Hvis en telefonsamtale relaterer sig til en klagesag eller en retssag, kan optagelsen dog blive opbevaret, indtil sagen er afsluttet. Hvis samtalen indgår i undersøgelser om potentiel forsikringssvindel, gemmer vi optagelserne, ind til sagen er afsluttet, fx ankenævnssag og efterfølgende retssag i to instanser. I sager, hvor der ikke findes belæg for svindel, slettes optagelser straks eller senest efter en måned.  Hertil gemmer LB telefonsamtaler, hvori der er anmodet om indsigt, i op til 1 år.

  • Skadesager og oplysninger til brug for skadebehandling
    Opbevaringsperiode afhænger af skadesagens forløb og forældelse af krav (dit, vores og tredjemands).
    Vi gemmer oplysninger i tingskadesager i op til 10 år.
    I personskadesager gemmer vi oplysninger i op til 30 år.
    Oplysninger om skader indtruffet i udlandet gemmer vi i op til 40 år af hensyn til andre landes forældelsesregler.

  • Policer og dertil knyttede oplysninger af relevans for opretholdelse af dine forsikringsforhold
    Oplysninger slettes, når du ikke længere er aktivt medlem. 
    Det er en forudsætning for sletning af data, at der ingen skadesager er knyttet til policen, og at denne er afgangsført.

  • Oplysninger behandlet som led i risikostyring og indberetning til myndigheder
    Typisk i op til 15 år.

Dine rettigheder

I forbindelse med LB Forsikrings behandling af dine personoplysninger, har du en række rettigheder. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Ret til indsigt
Du har ret til at få indsigt i, hvilke personoplysninger LB Forsikring behandler om dig.

Ret til berigtigelse
Du har ret til at anmode os om at få urigtige personoplysninger om dig rettet eller få fuldstændiggjort ufuldstændige personoplysninger om dig. Du kan som medlem selv til enhver tid redigere eller slette dine stamoplysninger på Mine Sider.

Ret til sletning
LB Forsikring sletter dine oplysninger som nævnt ovenfor. I særlige tilfælde har du ret til at få slettet personoplysninger om dig inden udløbet af de generelle frister.

Ret til begrænsning af behandling
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger til et eller flere formål begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen til et eller flere formål, må vi fremover kun behandle de pågældende personoplysninger – bortset fra opbevaring heraf – med dit samtykke med henblik på, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person.

Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger af grunde, der vedrører en særlig situation hos dig. Du har altid ret til at gøre indsigelse mod behandling af dine personoplysninger til direkte markedsføring.

Ret til at få transmitteret personoplysninger (dataportabilitet)
Du har i visse tilfælde ret til at modtage personoplysninger om dig i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt til at få overført disse personoplysninger fra os til dig og/eller til en anden dataansvarlig.

Tilbagekaldelse af samtykke
Hvis LB Forsikring behandler dine personoplysninger på baggrund af dit samtykke, har du til enhver tid ret til at tilbagekalde dit samtykke med virkning for fremtiden. Tilbagekaldelsen påvirker ikke den behandling af dine personoplysninger, som er foretaget forud for tilbagekaldelsen, fx hvis du har givet os samtykke til at indsamle eller videregive dine personoplysninger.

Hvis du tilbagekalder dit samtykke, kan konsekvensen være, at vi i nogle tilfælde ikke vil kunne fortsætte dit medlemsforhold eller fx ikke længere kan sende nyhedsbreve til dig, hvis du har tilbagekaldt dit samtykke til markedsføring.

Du kan trække dit samtykke tilbage ved at rette henvendelse til den afdeling, som har indhentet dit samtykke, eller ved at skrive os en mail til os på persondata@lb.dk.

Klage til Datatilsynet
Du har til enhver tid ret til at indgive en klage til Datatilsynet over LB Forsikrings behandling af dine personoplysninger. Du kan læse om Datatilsynet og finde tilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.

Vi opfordrer dig dog til altid at kontakte LB Forsikring først, hvis du mener, at vi har behandlet dine oplysninger i strid med de databeskyttelsesretlige regler. Du kan skrive til persondata@lb.dk.

Personoplysninger som PDF pr. 16. september 2024

Download pdf

Personoplysninger for LB Erhverv

LB Erhverv - Privatlivspolitik

Læs hvordan vi behandler dine personoplysninger, når du har forsikring i LB Erhverv