2024 var et dyrt år for LB Forsikring
08/04-25
Flere skader og stigende omkostninger til skadesudbedringer har kostet dyrt for LB Forsikring i 2024. Et godt investeringsår betyder dog, at selskabet kommer ud af 2024 med et positivt årsresultat på 132 millioner kroner efter skat.
2024 har været et travlt år for både medlemmer og medarbejdere i LB Forsikring. Medlemmerne har i stigende grad anmeldt skader på produkter som blandt andet Bil og Ulykke, samtidigt er omkostninger til skadesudbedringer steget, og det har sat sig i årsregnskabet for 2024.
”Jeg er glad for, at vi har haft så godt et investeringsår, da det sikrer os et fornuftigt regnskab med et overskud. Men det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende at have et forsikringsteknisk underskud i den størrelsesorden, vi har,” siger Jan Kamp Justesen, CEO i LB Forsikring.
Resultatet af forsikringsdriften er en combined ratio på 106,7% mod 101,7% i 2023.
Erstatningsprocenten i 2024 er steget til 86,5 procent fra 83 procent i 2023.
Samtidig steg omkostningsprocenten til 18,4% fra 17,4% i 2023 på grund af øgede omkostninger til IT i forbindelse med en større opgradering af kernesystemet.
”Vi har helt bevidst været tilbageholdende med at prisregulere de senere år, da vi ville holde hånden under vores medlemmer i en tid med stigende inflation. Det kan vi også aflæse i regnskabet, da det har været dyrt, og det er en af forklaringerne på vores forsikringstekniske underskud. En anden forklaring er, at vores erstatningsprocent i 2024 steg på grund af flere anmeldte skader og stigende udgifter til skadesudbedringer. Den ubalance mellem præmieindtægter og erstatningsudgifter skal vi selvfølgelig se på fremadrettet, og det er vi godt i gang med,” siger Jan Kamp Justesen.
LB Forsikring kommer dog ud med et samlet overskud på 132 millioner kroner efter skat, da 2024 har været et godt investeringsår. Afkastet på investeringerne er i alt på 455,9 millioner kroner.
Det betyder også, at LB Forsikring allerede nu kan melde ud, at der bliver udbetalt loyalitetsrabat ved årets udgang til loyale medlemmer.
”Som medlemsejet forsikringsselskab skal vi ikke tjene penge til andre og vi skal heller ikke have et stort overskud på vores forsikringsdrift. Men hvis vi skal kunne skabe værdi for medlemmerne, skal vi også have en balance i vores regnskab, og det er derfor også en opgave, vi løbende varetager. Vi begyndte at regulere prisen på vores husprodukt ved årsskiftet 2024, ikke desto mindre vandt vi i januar 2025 Forbrugerrådets ’Bedst i test’ på husforsikringen. Vi er derfor fortrøstningsfulde, da vi kan se, at vi på trods af vores prisregulering stadig er konkurrencedygtige,” siger Jan Kamp Justesen, der tilføjer, at han derfor er tilfreds med, at LB Forsikring også i 2024 blev belønnet med flere priser.
”Jeg hæfter mig ved, at vi fortsat oplever høj medlemstilfredshed, vi vandt blandt andet Loyalty Award for 13. gang i træk, og vi blev kåret til at have både det bedste Finansimage og Medarbejderimage. Vi arbejder hver dag for at skabe værdi for vores medlemmer, og derfor betyder det meget, når vores dygtige medarbejderes indsats også bliver bemærket af både medlemmer og omverdenen,” siger Jan Kamp Justesen.