For os er bæredygtighed en del af fundamentet, og den måde vi ønsker at drive forretning på. Derfor arbejder vi for, at bæredygtighed er en del af den måde, vi drifter og udvikler på. Ikke kun fordi vi mødes af øgede krav og forventninger, men fordi det er en forudsætning for os alle sammen, at vi bliver bedre til at passe på det, vi allerede har. På siden her, kan du læse mere om vores tilgang, og forankring af arbejdet.
Vores overordnede mål med bæredygtighed er, at vi ønsker at løfte os på bæredygtighedsarbejdet og møde omverdenens forventninger og krav på tre områder:
Arbejdet med bæredygtighed er forankret i styregruppen. Direktøren for Strategi & Organisation (CSRO) er forperson for gruppen. De øvrige medlemmer er Direktøren for Økonomi & Styring (CFO) og Direktøren for Risikostyring og Koncernjura (CRO). Styregruppen har reference til den administrerende direktør.
Der blev med udgangen af 2022 oprettet en dedikeret afdeling for arbejdet med bæredygtighed med reference til Direktør for Strategi & organisation. Afdelingen samarbejder tæt med relevante funktioner på tværs af andre områder, da arbejdet med bæredygtighed løftes mange steder.
Rapporter
Vores afrapportering om vores arbejde med samfundsansvar er en integreret del af LB Forsikrings årsrapport. Derudover har vi i forlængelse af vores tilslutning til UN Global Compact forpligtet os til at aflægge årlig status til FN.
Se LB Forsikrings bæredygtighedsrapport.
Politikker
I LB udvikler vi politikker på væsentlige indsatsområder. Disse vil kunne findes under de enkelte emner i afsnittet om samfundsansvar. Det er nemlig vores ambition at være så åbne som muligt i vores tilgang til arbejdet med samfundsansvar. Klik nedenfor og se vores overordnede politik for arbejdet med samfundsansvar.
Verden ændrer sig, når vi handler, og vi er bevidste om, at vi ved at stille krav til vores samarbejdspartnere kan styrke hensyn til klimaet, miljøet, menneskerettigheder og sociale forhold. Det ansvar vil vi gerne tage på os. Vi vil igennem vores indkøb arbejde for at undgå negative påvirkninger af verden omkring os, og forøge den positive påvirkning, hvor vi kan samarbejde med vores leverandører. Derfor har vi fokus på tre områder:
I LB Forsikring har vi en anti-korruptionspolitik, som gælder alle medarbejdere og ledelsesorganer i LB Forsikring. Formålet med politikken er at gøre det klart for alle ansatte og bestyrelsesmedlemmer, hvor grænser for god adfærd går. Der er i 2023 ikke konstateret nogen brud på politikken. Politikken suppleres af en politik om adfærd i forbindelse med gaver og repræsentation. Udvalgte medarbejdere vil i 2024 blive uddannet i reglerne og sikre kendskab og efterlevelse af reglerne.
I alle finansielle virksomheder og private virksomheder med 50 eller flere ansatte, er det obligatorisk at etablere en intern whistleblowerordning, hvor medarbejdere kan indberette oplysninger om ulovlig adfærd eller mistanke herom. Dette gælder også for LB Forsikring. Som noget nyt er det ikke kun alle medarbejdere, der kan benytte ordningen, men også LB Forsikrings bestyrelsesmedlemmer, leverandører, samarbejdspartnere og tidligere ansatte m.fl., hvis man har mistanke om ulovlig adfærd eller potentielle overtrædelser, som man måtte have fået omkring arbejdsrelaterede aktiviteter i og med LB Forsikring. Herudover er der også mulighed for at indberette om krænkende adfærd i LB Forsikring, f.eks. sexchikane og mobning. Der har i 2023 været 0 indberetninger til whistleblowerordning.